Home > Fantasy, Recenzii, Scriitori, SF > Blogosfera SF&F: Cezarina Anghilac – Cine doarme și visează

Blogosfera SF&F: Cezarina Anghilac – Cine doarme și visează

„Doar vântul” este o combinație de ficțiune istorică și realism magic, despre trei pelerini medievali care înnopteaza într-o pădure. „Un pește pentru Spuf”, povestirea cu care am debutat în 2012 în Revista de suspans, oferă o perspectivă diferită asupra faptelor oamenilor. „Fiara” explorează transformările pe care le provoacă iubirea, „Lazării șoselelor” este o distopie cu animale domestice uriașe, „Pe prima pagină a ziarelor” prezintă o zi din viața unui cerșetor, iar „Cine doarme și visează” ne duce într-un București care ascunde un secret înfricoșător.

(Cezarina Anghilac, Gazeta SF, nr. 74, mai 2017)

Cartea poate fi cumpărată de aici.

Deși diferă ca temă și subgen, toate cele șase povestiri au în comun calitatea expozițiunii. Cu excepția unei repetiții (p46), am găsit scriitura ireproșabilă ca ritm și vocabular. „Doar vântul” ar putea fi dată drept exemplu la orice atelier de scriere creativă. Modul în care sunt introduși protagoniștii, prezentarea motivațiilor și acțiunilor lor, precum și alegerea momentelor în care se schimbă perspectivele personajelor – toate sunt impecabile și rezistă și la a doua lectură.

Tot la recitire rezistă și întorsătura de situație din „Un pește pentru Spuf”. Furat de relatarea evenimentelor, prima dată nu am dat atenție unor expresii de genul “ca o mâță proastă” (p49) sau “privirea de cotoi bătrân” (p51). Cu toate că include cam toate posibilele clișee întâlnite în povestirile fantasy în care personajul principal este un hoț, relatarea iese în evidență prin originalitatea perspectivei naratorului.

„Fiară” este un text ce poate căpăta cu ușurință dimensiunile unui roman. Conține elemente de fundal transformabile în fire narative, iar kirbii sunt animale destul de interesante pentru a asigura trăinicie acțiunii. „Lazării șoselelor” merita un final mai incisiv, fie doar prin prisma lungimii textului. „Pe prima pagină a ziarelor” e scrisă foarte bine, însă nu iese cu nimic în evidență dacă o comparăm cu celălalte cinci.

„Cine doarme și visează” rămâne una din cele mai bizare povestiri pe care le-am citit vreodată. Este atipică prin desfășurarea evenimentelor, iar deznodământul este la fel de deprimant ca un capac de coșciug ce se închide peste tine. Tema somnului, versurile cântecului, dar mai ales explicațiile ambigue creează o atmosferă sumbră în care mi-am văzut reflectate câteva angoase.

Stil literar fără cusur și idei inedite în esență sau implementare. Astfel că următorul pas pentru Cezarina Anghilac ar trebui să fie un roman. Un test pe care nu văd de ce nu l-ar trece.

Mai multe opinii pe:

Catharsis Writing