Home > General > Criticii epigonilor

Criticii epigonilor

Are nevoie literatura (autohtonă) (de SFF) de critici? Da. O carte ce a primit diverse premii va vinde cu siguranță mai mult. Nu am nicio îndoială că editurile de la noi când aleg titlurile ce urmează a fi traduse aplică și acest filtru. Cu premiile românești e altă poveste. Nu îmi aduc aminte ca în ultimii ani să fi existat vreo jurizare care să nu iște controverse (mă refer la SF&F). Cauzele sunt multiple.
Fie membrii juriului au fost acuzați (uneori pe bună dreptate) de partizanat (în diverse forme) cu autorii nominalizați, fie criteriile ce au stat la baza respectivelor nominalizări nu au fost clare, fie departajările s-au făcut după reguli nedefinite sau încălcate. Iar recompensele financiare ce însoțesc premiile sunt de cele mai multe ori derizorii.

Cu toate acestea, o editură vinde (sau ar trebui să vândă) mai mult atunci când are în portofoliu autori sau lucrări premiate. E normal, startul nu se fură doar cu ajutorul copertelor sau prețurilor. Și eu am făcut alegeri cu achiziționarea sau lecturatul cărților în funcție de distincțiile literare.
Dar sunt foarte puține cărți pe care le-am cumpărat exclusiv pe baza unei lucrări critice scrise de un critic. Și mă îndoiesc că mai ales la noi excepția “critica vinde cărți” s-a transformat în regulă. Nu când aprecierile valorice se fac (și) prin folosirea fără fundament a asemuirilor cu scriitori geniali/mari/clasici de afară. Să fim serioși.

În urmă cu aproape doi ani, am scris o serie de articole în care exprimam nemulțumiri la adresa calității recenziilor de la noi, inclusiv în ceea ce privește relațiile dintre toate părțile implicate. Pe scurt, sunt două mari probleme: onestitatea și valoarea conținutului. Încă mai există recenzii mincinoase și/sau scrise deplorabil ori fără a spune nimic. Vârfuri și uscături sunt peste tot.
Însă o editură nu se poate baza (doar) pe critici să vândă cărți. Pe lângă evenimente culturale, promovare social media sau reduceri de prețuri, editura are nevoie de acei blogări, căci și ei constituie o sită în care creațiile literare sunt cernute înainte să ajungă la potențialii cititori. Găurile strâmbe ori filtrele mai largi sunt aspecte neglijabile în aceste timpuri în care opțiuni există pentru toată lumea.

La FF7 (mi) s-a pus următoarea întrebare (sper că formularea este identică): “Oricine are o opinie trebuie să și o emită?”. Am răspuns atunci, o zic si acum: “Da”. Acum mulți ani, nu puteai scrie despre o carte într-un ziar sau revistă de profil dacă nu erai cumva validat inițial (ți se verifica pregătirea profesională, experiența ori existența unui potențial). Și era normal. Pentru acele vremuri.
O repet și aici, internetul a adus și democratizarea opiniilor. Oricine poate scrie despre orice, cu consecințele de rigoare. Care pot atinge extreme, de la încălcări ale legilor până la ignorarea mediatică. Or fi și excepții, dar un blog cu recenzii în care se scrie onest și atinge minime calitative nu are cum să nu câștige notorietate în fața unuia în care abundă elogiile mincinoase și frazele goale.
Decantarea nu se mai face doar din interior, ci și din exterior. Nici criticii, nici editurile și nici scriitorii nu pot stabili cine e îndreptățit să emită o opinie literară, doar noi toți împreună. Faptul că editurile au venit la o întâlnire cu blogării arată, în primul rând, importanța acestora din urmă. Indignările elitiste de genul acesta, oricât de malițioase și virulente ar fi, nu au cum să schimbe realitatea.

Nu m-am considerat niciodata un critic. Poate nu scriu recenzii, ci impresii de lectură. Dar știu că scriu despre cărți. Dacă merită sau nu să fie achiziționate/citite. Iar interesul crescând față de ceea ce spun eu, interes pe care îl manifestă tot mai multe edituri, scriitori și cumpărători de carte, arată încredere în opiniile mele.
Și ca mine sunt mai mulți.

Categories: General
  1. April 3, 2017 at 2:20 pm

    you deserve a cookie. zilele astea cred că o să-mi dau și eu cu părerea

  2. April 3, 2017 at 2:43 pm

    Azi-mâine tratez și eu problema într-un editorial. Am impresia că asta cu critica literară e doar o fațetă a unei probleme de fond în societatea românească, și anume lipsa discernământului propriu și a mecanismelor de validare a argumentelor. Omul are nevoie (și, din păcate, cred cu tărie prostia asta) de modele (personalități) incontestabile pentru a le urma cu fidelitate…
    Până nu se va învăța arta dezbaterii și a urmăririi argumentației în școală, vom tot avea replici de genul: „Dar cine ești tu să zici asta?” în loc de verificarea spuselor în sine.

  3. April 3, 2017 at 4:19 pm

    1. Nu am mai văzut de mult un articol așa lung la tine… la mai multe 😛
    2. “Oricine are o opinie trebuie să și o emită?”. Eu personal ca cititor/cumpărător (și sunt cumpărator de foarte multe cărți) îmi bazez decizia de achiziție în primul rând pe goodreads. Unde scriu oamenii banali, nici măcar bloggeri, d-apoi critici. Q.e.d.
    3. La noi blogurile SFF relevante sunt doar câteva și le știm, cei interesați de domeniu. Pe lângă ele tot apar ”recenzii” kk-lău semnalate cu pompă pe FB, unele de-a dreptul agramate, altele în cascadă, dar nu ia nimeni în seamă, decât părțile interesate. Pe care le intuim de altfel…

  4. CBG
    April 3, 2017 at 6:00 pm

    bună luare de poziție, bună atitudine, bun subiect. vă voi răspunde – nu e bine zis – îmi voi da părerea în curînd. … de gard, de după deget, de pământ, mă mai gîndesc.

  5. Andrei
    April 4, 2017 at 8:24 am

    In epoca democratizarii opiniilor, in epoca in care nu mai ai nevoie de nici o validare ca sa emiti o opinie literara, pe o piata de carte in care se publica in val sau valuri pe principiul efortului minim atat din partea editurilor cat si a autorilor, editurile fac inca un pas spre relativizarea valorilor si, sub masca unor sfaturi bine intentionate, sugereaza blogarilor sa preia rolul criticilor. Indignarea elitista cum ii spui tu este de fapt un semnal de alarma privind amatorismul din zona literaturii sf&f si nu un atac malitios la adresa blogarilor.

  6. April 4, 2017 at 8:45 am

    1. Blogării nu sunt critici și nici nu caută să ia rolul acestora. Toate părțile implicate știu asta, astfel că nu înțeleg panica.

    2. E loc și pentru blogări și pentru critici. Forma nu (mai) are valoare absolută.

  7. April 4, 2017 at 4:07 pm

    1. se pare că am reținut bine întrebarea de la FF6, problema era dacă e musai să fie emisă părerea, nu dacă cine are o părere are dreptul de a o emite.
    2. articolul cu pricina pleacă de la o premisă falsă (că boggerii se cred critici), care apoi este desființată (nci nu era greu) și se ajunge la concluzia că bloggerii au doar păreri, impresii de lectură. ceea ce e corect, nimeni n-a zis altfel. mai degrabă problema ar fi ce-l califică pe un om să se intituleze critic/istoric literar? 2-3 articole publicate? păi, atunci, de ce n-ar fiși bloggerii critici? 🙂
    3. din păcate există tendința de a se înocui criticii cu bloggeri (ca rol și importanță) și asta se vede mai ales dinspre cei băgați în seamă mai puțin de critici și mai mult (sau exclusiv) de bloggeri. din păcate sînt prea puțini critici care scriu despre sefeul românesc. Mihai Iovănel, Marius Chivu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Paul & Bianca Cernat… și cam atît. (chiar sînt puțini?) Bine, lor li se adaugă cei din interior, Mircea Opriță și Cătălin Badea-Gheracosteea. În rest… avem articole scrise de scriitori și de bloggeri, adică impresii de lectură, eu așa le iau pe toate. Unele din partea unor oameni care scriu, altele din partea unora care citesc.

    • April 4, 2017 at 4:19 pm

      la critici din interior ar mai trebui adăugată Adina Ailoaiei.

      • Andrei
        April 4, 2017 at 7:02 pm

        Pe baza căror criterii o incluzi pe Ailoaiei?

        • April 7, 2017 at 12:51 pm

          Filologia? sau e bun numai ASE-ul? că tot vorbea criticesa de studii. a se observa că toți cei pe care i-am pomenit sînt filologi. chiar cu doctorate în filologie.

    • Andrei
      April 4, 2017 at 7:14 pm

      2. Ti-am spus si in Gazeta SF: articolul cu pricina nu pleacă de la premisa ca bloggerii se cred critici

  8. April 4, 2017 at 4:24 pm

    Legat de 1, am zis câteva aici:
    http://fanzin.clubsf.ro/cateva-probleme-legate-de-literatura-imaginativa/

    La 3, repet, poate un critic să vândă mai mult decât un blogăr cu o rețea de (zeci de) mii de contacte sociale?

  9. April 4, 2017 at 6:21 pm

    „ editurile fac inca un pas spre relativizarea valorilor” şi „un semnal de alarma privind amatorismul din zona literaturii sf&f si nu un atac malitios la adresa blogarilor”. ROTFLMAO.
    E un comp(l)ooooot, bre! Editurili pervertesc gustul neaoş!
    Andrei: nu mai bine şi-ar face ăştia puri şi duri care se opun pervertirii gustului public propria editură, ca să le-arate ei lor, perverşilor, ce-i aia adevărata valoare?

    • Andrei
      April 4, 2017 at 7:12 pm

      De când am început sa urmăresc ce se publica in zona SF&F autohtona, am remarcat o prăbușire a nivelului calitativ si nu am nevoie de zeci de ani de experiență ca sa imi dau seama de aceasta involuție. Ghici cine sunt cei responsabili? Indiciu: nu sunt autorii

      • April 5, 2017 at 7:54 am

        Una din două: ori urmăreşti în exclusivitate editurile care nu trebuie, ori ai nişte criterii valorice care îmi scapă. Am spus-o şi la FF: în SF-ul autohton se aplică (şi s-a aplicat dintotdeauna) legea lui Sturgeon.

        • Eugen Lenghel
          April 11, 2017 at 9:51 pm

          Uite model de confirmare agresiv-negativă! De cine te ferești, Horia?

  10. April 5, 2017 at 2:57 pm

    Internetul pune fata in fata elitistii si amatorii. “Nu ai patalama, opinia ta nu conteaza” e un ad hominem care e desfiintat oricum de N dovezi contrare. Experienta si talentul nu au o relatie cauzala cu calitatea rezultatului, dar o favorizeaza. Continutul e ceea ce conteaza. Stabilirea calitatii nu trebuie sa fie facuta de cei care obtin profituri din asta. Marketingul lucreaza asa ca solutiile pentru a avea un consumator cat mai fericit sunt democratizarea opiniilor si concurenta loiala intre producatori.

    Va rog, certati-va, continuati sa aveti pareri, argumentati-le corect. Multumesc, o zi buna.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

