Home > Bookfest/Gaudeamus/Final Frontier, Fantasy, Scriitori, SF > Romcon 2016 – impresii

Romcon 2016 – impresii

Romcon 2016 m-a impresionat. Persoane care se dușmăneau de moarte, prin toate ungherele internetului, s-au întreținut pe tonuri cel puțin colocviale. S-au reactivat amiciții și parcă lumea își dă seama că orgoliile și neacceptarea defectelor celorlalți sunt serioase piedici în calea faimei și succesului financiar. Ne mișcăm într-o direcție plină de promisiuni sau e liniștea de dinaintea unei alte furtuni?

În al doilea rând, mi-au plăcut subiectele zilei de ieri – vineri nu am fost și azi nu am avut cum să mă duc. S-a discutat despre cum (nu) ar trebui să arate coperta unei cărți. Chiar era necesar, pentru că am obervat că cele spuse nu erau truisme pentru toată lumea. Da, coperta este primul aspect care influențează decizia de cumpărare a unei cărți. Ea trebuie să conțină elemente care fac referință (completare și/sau trimitere) la text, indiferent că e vorba de temă sau de un oarecare/banal element.
Mie îmi plac extremele, fie o coperta minimalistă din punct de vedere al referințelor, fie una foarte detaliată – mă încântă momentele în care atunci când reiau lectura descopăr pe copertă elemente grafice care au sens, adică reliefează părți narative. Și ador atunci când ele mă avertizează sau îmi oferă indicii despre surprizele pregătite de autor.

Coperta mai trebuie să conțină numele autorului și titlul cărții în mărimi rezonabile, precum și elemente care să sublinieze apartenența cărții respective la o serie/colecție (dacă e cazul, desigur). Numele editurii poate fi discret, în “afară” l-am văzut de cele mai multe ori pe coperta a patra, acolo lângă preț. Apropo, nu imi vine să cred că mai există edituri la noi care nu afișează pagina lor de web pe ultima copertă (nici nu concep că unele nu au nici măcar în 2016 o adresă de internet).
De asemenea, eu nu aș trece numele traducătorului pe prima copertă, chiar dacă e cineva de notorietate, cineva despre care se știe că își face bine treaba. Înțeleg totuși această practică – la noi s-au tradus mizerabil atât de multe cărți încât menționarea că traducerea este bună poate impulsiona vânzările.

Vorbind de notorietate, pe la “ei” e ceva obișnuit ca pe copertă să apara o recomandare/apreciere din partea altui scriitor, mai ales dacă beneficiarul este debutant. Înțeleg și acest aspect până la un punct. Da, e normal ca George R.R. Martin să zică “de bine” despre Daniel Abraham, având în vedere că cei doi sunt prieteni. Însă în general dezaprob situațiile în care A îl laudă pe B și invers, pe principiul “noi scriem în subgenuri (oarecum) diferite și manevra asta ne va ajuta să ne mărim fiecare piața cititorilor”. Tu poate nici n-ai citit acea carte, dar ți s-a cerut (sau chiar impus de către editura la care ești și tu și beneficiarul) o astfel de apreciere.
Am zis “în general”, pentru că dacă m-ai păcălit o dată, a doua oară nu se mai întâmplă, chiar dacă tu acum recomanzi în cunoștință de cauză. Prefer să regret că am sărit peste o carte bună decât să îmi pară rău că am citit două proaste.
Și nici schema cu A -> B -> C -> A nu funcționează de două ori.

Totodată, pe copertă nu trebuie să apară rezumatul cărții. Dacă îmi povestești cartea până la jumătate, ce imbold să mai am eu de a citi despre ceva care știu cum/de ce se întâmplă? Grijă mare și la titlurile unei serii. Deseori, pe a patra copertă a părții din mijloc dintr-o trilogie am văzut un rezumat (detaliat chiar) al primei părți. La fel, în cazul în care eu nu am achiziționat niciunul dintre titluri, ce motivație mai am să iau și prima parte când tu, editură/editor ai stricat tot farmecul? Și decât să încep o serie de la a doua parte mai bine renunț.
Câteva rânduri acolo drept sumar e suficient, cu condiția să nu dezvăluie întorsături de situație sau teme secrete tratate de autor. Un sumar neutru care să arate subgenul și ceva interesant despre un personaj sau universul respectiv e deseori îndeajuns.

Al doilea mare subiect a fost promovarea autorului. Dumneseule™, puține sunt editurile la noi care să aibă pe pagina lor web secțiuni dedicate scriitorilor din portofoliu. E prea mult o poză, o minibiografie, ceva rânduri din partea criticii, eventual și aprecieri venite de la cititori? Eu am aflat cum arată sau cum îi cheama pe mulți din autorii de la noi din discuții la care am participat sau nu. Să mai vorbim de turnee de prezentare, afișe, reclamă, interviuri etc.?
Pe de altă parte, fiecare scriitor ar trebui să aibă un site. Chiar dacă nu e amănunțit, să fie îngrijit – e cartea lui de vizită. Acolo intră mai întâi fanii; ei sunt cei pe care îi interesează extrem de îndeaproape activitatea autorului, de la idee până la ritmul și progresul pe care îl are procesul de creație al următorului roman. Iar dacă are și povestiri apărute prin diverse părți nu ar fi un efort mare să aibă o listă a lor cu trimiteri unde pot fi citite. Eventual, lista poate conține și laude de la confrați sau cititori.

Mâine partea a II-a. Despre cum a fost la Blogosfera SF&F.

  1. October 30, 2016 at 9:44 pm

    “Persoane care se dușmăneau de moarte, prin toate ungherele internetului, s-au întreținut pe tonuri cel puțin colocviale. S-au reactivat amiciții …” aşa a fost şi anul trcut…

  2. October 30, 2016 at 9:56 pm

    Parcă s-au mai diminuat totuși numărul și amploarea scandalurilor.

    • October 30, 2016 at 11:08 pm

      Nu mi s-a părut… mai ales că am ales să stau puţin în spate să schimb perspectiva

      • October 31, 2016 at 12:16 pm

        nu tot ce s-a întîmplat acolo a fost transmis live. poate că Silviu a văzut, într-adevăr, mai multe decît tine.

        • October 31, 2016 at 8:36 pm

          era genarală opinia, ca timp de anul trecut până la romcon-ul de anul acesta. nu despre ce a fost la bucureşti

  3. October 31, 2016 at 8:54 am

    Înseamnă că am fost eu oarecum deconectat.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

