Home > Recenzii, SF > Star Wars: The Force Awakens – recenzie

Star Wars: The Force Awakens – recenzie

Fost-am în sfârșit. La Mega Mall București. Sala pe jumătate plină, părinți cu copii chiar foarte mici, gen 4-5 ani – schimbul de generații era și în sală, nu doar în film. La început am crezut că experiența 4DX mă va distrage, dar chiar a îmbunătățit uneori trăirile. Ca de obicei, nu mi-au plăcut ochelarii 3D. Întunecă imaginea și o fac mai puțin clară – măcar dacă efectele 3D ar fi fost mai numeroase și mai pronunțate.

Atenție, posibile spoilere.

Vizual și sonor a fost ireproșabil. Muzica genială, perfect dozată, perfect sincronizată cu întâmplările de pe ecran. Multe referințe către episoadele anterioare și multe detalii care arată că au trecut totuși 30 de ani, atât între episoadele VI și VII, cât și între evenimentele dintre ele. Da, da, n-am să discut aspectele legate de diferențele, neconcordanțele și aiurelile tehnologice și culturale – am preferat să le ignor.

În schimb, nu pot să trec peste povestea în sine, adică peste slăbiciunile ei. În primul rând, e aproape identică cu cea din episodul IV – nu găsesc niciun motiv valid pentru această direcție luată de cei implicați. În al doilea rând, suferă la concordanțele dintre planurile acțiunii. Aia se bat afară pentru soarta galaxiei, iar ceilalți schimbă replici de parcă ar avea tot timpul din lume. Și sunt mai multe exemple.

Noile personaje/actori mi-au plăcut, inclusiv Adam Driver/Kylo Ren. Mulți sunt nemulțumiți de interpretare sau de personaj în sine pentru că l-au comparat cu Darth Vader. Greșit, el este de fapt un Anakin Skywalker: încă impulsiv, încă nesigur pe calea de urmat, încă iritat de frământări. Dintre noii protagoniști are cel mai mare potențial, totul depinde de scenariul următorului episod. Și, bazându-mă pe anumite elemente narative care au curs invers față de părțile anterioare, nu doar sper, ci cred că va avea o evoluție fabuloasă.

Dacă te uiți cu un ochi critic nițel încordat, primele șase episoadele sunt mediocre din punct de vedere al poveștii. Aproape tot ce se întâmplă în respectiva galaxie nu prea are sens, de la întâmplări la acțiunile personajelor. Însă dacă ești îngăduitor până la capăt, atunci nici The Force Awakens nu e un film prost – deși te simți oarecum dezamăgit că se sprijină pe niște piloni revopsiți, respectivii stâlpi au fost întăriți suficient de bine încât să suporte poate și un castel, nu doar o căsuță sau o viluță.

Acum totul depinde dacă la el vor lucra meșteșugari pricepuți sau zidari beți, plătiți prost și fără niciun fel de viziune.

1. kherberus
    January 18, 2016 at 7:23 pm

Mie mi-a placut filmul m-as fi dus si a 2-a oara sa-l vad dar nu am avut timp, poate la utimele rulari când când sala e aproape goala. O sa fie interesant de vazut in urmatoarele filme evolutia personajului Kylo Ren/Ben Sky… oops Ben Solo.

2. January 19, 2016 at 10:29 am

Da, mie mi s-a părut că Adam Driver chiar a jucat bine.

1. No trackbacks yet.