Home > Fantasy, Recenzii, Scriitori, SF > Ce povestiri am mai citit #41

Ce povestiri am mai citit #41

Gazeta SF nr. 48, martie 2015

1. Miloș Dumbraci – Suflet de arțar. Impecabilă. Aşa ar trebui să arate o povestire. Aşa trebuie să se potrivească rândurile de final cu restul textului.

2. Andreea-Mihaela Coman – A treia ureche. Un talmeş-balmeş de timpuri verbale pe alocuri, ceea ce îngreunează ritmul lecturii. Gândurile Ameliei puteau fi scrise cu italice, lipsesc nişte virgule (şi înainte de “dar”) şi “dar” putea fi înlocuit cu “însă” pentru a se evita repetarea lui. Bonus: câteva rânduri din care n-am înţeles mai nimic.
Pe de altă parte, ideea şi deznodământul sunt bune.

3. Mihaela-Alexandra Raşcu – Tabloul. Simplă, directă şi agreabilă. Ireproşabilă ca scriere.

4. Mihai Cioflec – Si 2100. Încă o povestire bună, dar fără nerv.

5. Călin Dănila – Alexandra în loc de joi. Decinu™

  1. Miloș Dumbraci
    April 2, 2015 at 4:24 pm

    Multumesc pentru lectura si parere, sper ca si cu urmatoarele povestiri o sa ma ridic la acelasi nivel; si promit ca o sa-mi incerc pana (tastatura) si pe SF, ca Romania sta mai prost pe science-fiction decat pe fantasy/slipstream.
    Daca ai timp, sa pui te rog si pe povestire comment cu link spre blogul/articolul tau.

  2. April 2, 2015 at 6:12 pm

    O să se pună automat sau de către administratorul site-ului respectiv.

  3. April 2, 2015 at 6:52 pm

    Uite încă o părere bună despre povestirea ta:
    http://www.helionsf.eu/la-obiect/

    • April 3, 2015 at 4:38 pm

      frumos a scris si despre restul textelor…

      http://www.helionsf.eu/pe-scurt-pe-sarite-schite/ . si aici a mai scris despre Dumbraci,

      Eu stau si ma intreb de ce se obosesc sa mai publice povestiri de la debutanti daca sunt asa slabe. Mai bine ceva mediocru, dar nici chiar asa de jos, de la un scriitor cu ceva publicat (sau o povestire veche a aceluiasi scriitor…mai… cu faima). Sau decat 3 povestiiri de umplutura mai bine una mediocra. Dar sa para macar ca exista un proces de selectie.

      Solutii ar fi.

      Cine ii opreste sa le gaseasca?

      Finantatorii?

      Latifundiarii?

      Miile de cititori care vor proza romaneasca fantastica dimineata, la prinz si seara? 🙂

      Nu stiu.

      Ramane un mister.

      • April 3, 2015 at 4:45 pm

        Probabil că dacă ridici ștacheta n-ai ce publica numărul următor.

      • Miloș Dumbraci
        April 3, 2015 at 5:07 pm

        da, acum ca mi-a atras atentia assasin am vazut si eu si postarea asta.
        De ce se publica si multe proze proaste? simplu, pentru ca nu avem destule bune, si o revista cu o povestire per numar nu se justifica. De ce nu avem destule bune? Pentru ca suntem un popor prea mic vorbitor de o limba ne-internationala, din care doar o minuscula fractiune citesc, dintre care si mai putini scriu. Pe scurt, redactorii nu au din ce sa aleaga si nici nu exista o presiune a cititorilor (care ar fi daca revistele s-ar vinde pe bani, atunci scriitorii buni ar fi incurajati sa scrie mai mult si cei slabi sa renunte in fata concurentei).
        Deocamdata activitatea asta e doar la nivel de hobby in Romania, iar la acest nivel poate ca nu e rau sa fie incurajati si debutantii mai slabi, poate ca unii dintre ei vor evolua.

        • April 3, 2015 at 5:28 pm

          Da, bine. Inteleg si eu o parte din motive.

          Dar ca sa ajuti un tanar scriitor ar trebui sa-i spui unde a gresit….sau macar sa incerci sa-i corectezi majoritatea nereusitelor dintr-un text. Da, sa-l refaca. Sa-l imbrace in haine mai bune. Daca revistele online nu au oameni specializati pe asa ceva, (nu sunt in domeniu asa ca prefer sa nu speculez), ar trebui sa-si angajeze. Altfel care e scopul final al publicarii acestor reviste?

          Ideea editorului sau sponsorului ca ajuta Sf-ul romanesc publicand texte de o calitate indoielnica nu este neaparat una scuzabila sau care sa-i atraga respectul cititorilor mai rasariti.
          Si astfel se ajunge ca bruma de cititori tineri vor fugi de orice text semnat de scriitor roman pentru ca au avut primul contact cu o povestire proasta.

          Nu ai povestiri decente gaseste mai bine alte alternative. Cine iti sta cu pistolul la cap?

          Publica articole semnate de un om de cultura local, interviuri, faci o prezentare la o carte ce va aparea in curind la o editura (cele care isi respecta termenul), etc.

          Traficul se poate face si fara povestiri. Blogurile cum il fac? Revista Galileo care nu publica povestiri cum il face?

          Aaaa…. sau unele sunt doar pentru hobby si frumusete si ne doare`n pix de ce castane mananca cititorii. Sau nu fac ei destul zgomot cat sa fie auziti.

          Si eu am devenit unul dintre cititorii ce isi selecteaza povestirile cu scriitori romani. CItesc doar scriitori ce mi-au placut in trecut (si de asta am si scris mai sus). Si pentru ca m-au cucerit cu alte lucrari sunt dispus sa trec peste o zi proasta..Eu sunt cazul fericit.

          Altii nu incearca deloc.

  4. Miloș Dumbraci
    April 2, 2015 at 7:42 pm

    mersi, nu stiam de faza cu administratorul, credeam ca tu le pui.
    cu cealalta parere nu o sesizasem, multumesc pentru semnal!

  5. Miloș Dumbraci
    April 3, 2015 at 6:08 pm

    @kyodnb:
    sunt si nu sunt de acord cu tine.
    Pentru articole de cultura exista revistele mainstream (Dilema Veche, Romania literara etc.), interviurile sunt interesante dar nu fidelizeaza public, pentru recenzii sunt foarte multe bloguri, unele chiar ale editurilor (gen Nemirabooks); deci revistele de SF trebuie sa fie majoritar compuse din povestiri, asta le face specifice, altfel ar fi doar bloguri. Asta e partea in care nu sunt de acord (si sunt abonat la 2 reviste americane de SF, in ele 90% din continut este proza).
    Ca publicarea de (majoritar) povestiri proaste sperie publicul sunt de acord; eu cred ca la acest moment, din oferta redusa de proza si cererea redusa de cititori, loc nu ar fi in Romania decat cam de 2 reviste: una mai entry-level si una mai pretentioasa…
    Hm, vad ca sunt avocat al redactorilor, si eu nu sunt unul; dimpotriva, ma aflu in ipostaza schizofrenica de a fi in principal cititor profund dezamagit de FSF-ul romanesc si in secundar proaspat scriitor care incerc sa gasesc un echilibru intre ce vrea publicul si originalitate.
    Per ansamblu, imi pastraz ideea ca problema FSF-ului romanesc este cercul vicios: nu se cumpara reviste pe bani, deci nu se impune o selectie concurentiala a calitatii, deci revistele nu sunt destul de bune pentru a merita bani, si de la capat. Solutia pe care o vad eu: intrarea unui nume mare de afara pe piata noastra, care sa mearga pe 0 sau chiar pierdere o perioada, timp in care sa recastige publicul dezamagit cu un mix de traduceri si romani. Apoi ar veni si profitul. Dar probabil ca asta e doar un vis…

  6. Miloș Dumbraci
    April 3, 2015 at 6:11 pm

    cat despre critici, remarc faptul ca si Cristi Vicol de la Helion si Alexandru Despina de la Nautilus sunt destul de duri, si cred ca exact de asta au nevoie scriitorii, de treziri constante la realitate. Povestirea mea “Tristete” a primit o critica proasta de la Despina, si pentru asta ii sunt recunoscator, avem constant nevoie de asa ceva.

  7. April 5, 2015 at 9:13 am

    Acum mă simt vinovat că mi-a plăcut. 😀

    • Miloș Dumbraci
      April 5, 2015 at 10:11 am

      lol, poate o sa te iert candva 🙂
      scuze ca si aici am ajuns sa comentez cu kyodnb practic tot la “De ce nu se vand scriitorii romani”, se pare ca e o tema fierbinte.
      Cu riscul de a parea ca-mi fac publicitate, te invit sa citesti si articolul meu din GSF nr. aprilie cu ” 10 conditii obligatorii…”, poate si nepotrivirea dintre asteptarile cititorului trecute acolo si proza romaneasca reprezinta o problema.

  8. April 5, 2015 at 11:02 am

    exista reviste care se cumpara pe bani (Anticipatia, Galileo, Argos). si toate isi platesc colaboratorii si redactorii. prin urmare, investesc in ceea ce publica, deci e normal ca acolo sa fie cele mai bune texte. in rest, asa cum spune si Kyo, ceea ce fac „revistele” de la noi e pur hobby. asta nu inseamna ca n-ar trebui sa le pese de cititori, ci eventual ca cititorilor poate sa nu le pese prea mult de ele. 😀
    as an aside: tipul ala, Vicol, de la Helion, ar trebui sa invete mai intii sa scrie romaneste si abia apoi sa se pronunte despre ce scriu altii.

    • Miloș Dumbraci
      April 5, 2015 at 3:29 pm

      si uite-asa, dintr-o rotire de floreta, mi-ati demontat toata teoria. Atunci rectific: opinia mea se reduce la zona de reviste sf de hobby, pentru simplul motiv ca in acest moment acolo ma aflu ca nivel. Cand o sa ajung sa ma joc cu baietii mari, o sa am atunci pareri despre revistele pe bani.
      Despre Vicol va contrazic, nu cu referire la dansul ca persoana, caci nu-l cunosc (nici pe dv., deci nu am parti-pris-uri), ci la idee: cred sincer ca un critic bun nu trebuie sa fie scriitor deloc. Atata timp cat si el este vulnerabil la contra-atacuri, nu poate fi corect pana la capat. De ex. criticii buni de teatru sau film nu regizeaza piese/film, nici nu joaca in ele.
      Din nou imi cer scuze fata de Assasin ca am deturnat postul, desi are altul pe tema respectiva.

  9. April 5, 2015 at 3:38 pm

    @Miloş: Un singur sfat am pentru tine. E foarte ok să vrei să te joci în revistele din liga mică o vreme, cu condiţia să nu te limitezi la una dintre ele şi să nu vrei să treci în liga următoare. joacă-te acolo un an şi, cînd simţi tu că ai atins maximul pe care îl poţi atinge acolo, treci la nivelul următor: trimite poveşti la Anticipaţia, la Argos, la Galileo. Şi nu te lăsa pînă cînd una dintre ele nu îţi acceptă o poveste. Poate nu prima, poate nu a doua, sau a treia. Dar la un moment dat vei reuşi să publici acolo. Şi-atunci adă-ţi aminte de sfatul ăsta şi aplică-l pentru trecerea la nivelul următor, editurile.

    • Miloș Dumbraci
      April 5, 2015 at 4:12 pm

      multumesc pentru sfat. socant, o sa fac ceva ce romanii nu fac niciodata cu sfaturile: o sa-l urmez 🙂

  10. April 5, 2015 at 3:39 pm

    Cît priveşte ceea ce scrie tipul de la Helion: nu-i cere nimeni să aibă talent la scris. Trebuie doar să aibă proprietatea termenilor, să se exprime coerent şi corect gramatical. El nu îndeplineşte deocamdată toate aceste trei condiţii simultan.

  11. April 5, 2015 at 4:48 pm

    @Miloş: vezi cum eşti? eu am încredere în tine, îţi dau un sfat, iar tu te iei după el? păi treabă-i asta?

  12. April 5, 2015 at 6:36 pm

    Foarte ok toată conversația de mai sus.
    V-am urmărit cu plăcere. 🙂
    Baftă în continuare, Miloș!

  13. Miloș Dumbraci
    April 5, 2015 at 8:59 pm

    multumesc, liviu!
    uglybadbear, mai vedem peste un an 🙂

  14. April 5, 2015 at 10:11 pm

    Eu am citit toate articolele lui Vicol de pe anul trecut + anul asta si nu mi s-au parut asa dezechilibrate. Bine… nu e ca am stat cu dex-ul linga mine si pixul rosu.

    Oricum mi-a intarit ideea ca multe texte sunt de umplutura si e cam JALE. Nimic nou.

    Atat timp cat criticii de meserie nu se arunca in joc sa-si dea ei cu parerea cred ca ne putem face o idee de la cei preocupati de fenomenul asta.

    Si uite SRSFF-ul in ultimul numar al lor ( recunosc ca de multa vreme nu am intrat pe revistele romanesti) are cel putin doua texte de la scriitori romani consacrati si deja publicate pe hartie (de cel putin o data stiu eu).Plus vreo doua nume noi.

    Daca ar fi sa urmaresc rationamentele de mai sus as zice ca “liga miga” din mediul online e pentru debutanti si nu ar trebui sa le bag in seama. Si valoarea o gasesc la cele enumerate mai sus.

    HMMM…cred ca as putea sa gasesc argumente care ar demonta ideea asta, dar in fond nu e treaba mea.

    Pe de o parte, probabil, ar trebui sa zicem si “Merci” ca exista si revistele astea.

    Desi la ce publica (majoritatea) eu recunosc ca nu fac parte din publicul tinta.

  15. April 6, 2015 at 5:24 am

    N-am vrut sa se inteleaga ca “liga mica” nu e de citit. Ci doar ca, din punct de vedere al calitatii editarii textelor, de pilda, nu e de gasit nimic exemplar acolo (din pacate). Iar asta se intimpla si din pricina lipsei de motivatie (atit pentru redactori, cit si pentru autori).
    Fantastica SRSFF-ului e un bun exemplu de evolutie. Tamas face treaba buna acolo (infinit mai buna decit facea Lenghel, de pilda), singura problema e lipsa atentiei acordate subiectului insusi al Societatii: autorii romani. Poate cind or avea un numar dedicat SF-ului din Romania? 🙂

  1. April 7, 2015 at 5:24 pm

Leave a Reply

